Jakie są objawy zapchanego filtra DPF?
![Jakie są objawy zapchanego filtra DPF? Jakie są objawy zapchanego filtra DPF?](https://d2yvmenv39glx3.cloudfront.net/images/f-317910-jakie-sa-objawy-zapchanego-filtra-dpf.jpg)
Spaliny wydostające się z silnika i trafiające do układu wydechowego samochodu mogą zawierać znaczne ilości związków przyczyniających się do wzrostu zanieczyszczenia powietrza m.in. tlenku węgla bądź tlenków azotu. Dla ograniczenia ich emisji w samochodach montuje się specjalne systemy powodujące ich dopalanie np. filtry DPF. Niestety urządzenia te z racji niewłaściwej eksploatacji tracą swoją drożność, co widać po charakterystycznych objawach.
Czym jest filtr DPF?
Filtry PDF określane także jako filtry cząstek stałych to urządzenia zaprojektowane w celu eliminowania niebezpiecznych związków chemicznych znajdujących się w gazach spalinowych. Ich funkcjonowanie polega na dopaleniu ich w bardzo wysokiej temperaturze. Są one montowane w silnikach wysokoprężnych jako tzw. filtry suche tj. DPF (Diesel Particulate Filter), a także tzw. filtry mokre FAP (Le Filtre à Particules) w samochodach produkowanych przez koncerny francuskie – Citroena, Renault i Peugeota. W jednostkach benzynowych używane są działające analogicznie GPF (Gasoline Particulate Filter). Praca filtrów DPF jest możliwa dzięki zastosowaniu porowaty komór zrobionych z węglika krzemu, który jest pokryty substancjami o działaniu katalitycznym, a więc tlenkiem glinu i ceru wraz z cząsteczkami platyny. Dzięki nim w przypadku układów suchych w niezwykle wysokiej temperaturze zachodzi rozkład termiczny cząstek stałych na prostsze i mniej groźne związki chemiczne. W filtrach mokrych dopalanie ma miejsce za sprawą natryskiwania roztworu mocznika. Największym problemem z funkcjonowaniem filtrów DPF i FAP jest to, że z czasem może dojść do zatykania się w nich kanalików, co powoduje ograniczenie możliwości przepływu spalin, a następnie prowadzi do całkowitej utraty drożności systemu. W takich sytuacjach konieczna okaże się regeneracja filtra lub jego wymiana, co jednak będzie znacznie droższe.
Po czym poznać, że filtr DPF jest niesprawny?
Nieprawidłowa pracy filtra DPF/FAP przejawia się na różne sposoby. Najłatwiejszy do zaobserwowania będzie odczuwalny spadek mocy silnika oraz jego częste przełączanie się w tryb awaryjny. W grę wchodzi falowanie obrotów oraz zwiększenie zużycia paliwa. Sygnałem, że filtr uległ częściowemu zatkaniu, będzie pojawienie się dymu wydobywającego się z rury wydechowej. Najczęstszym powodem problemów z filtrem cząstek stałych będzie jazda wyłącznie na krótkich trasach, co sprawia, że układ wydechowy nie osiąga temperatury potrzebnej do rozpoczęcia procesu dopalania. Firma Regeneracja filtrów cząstek stałych z Wrocławia specjalizuje się w przywracaniu sprawności filtrów DPF przez ich wypalanie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Dja-Car Tomasz Błaszczyk
Samochody - stacje obsługi, mechanicy woj. łódzkie96-100 Skierniewice, Skłodowskiej-Curie 62
-
Krak-Test s.c. – Auto Serwis
Samochody - stacje obsługi, mechanicy woj. małopolskie30-741 Kraków, Mariana Domagały 21
-
Motocars Mateusz Kuta
Samochody - stacje obsługi, mechanicy woj. małopolskie33-207 Żdżary, Tarnowska 71